Sacramenten

Bij de Parochie van Levend Water kunt u terecht voor één van de zeven sacramenten, het huren van een ruimte, het aanvragen van gebedsintenties, of voor een pastoraal gesprek.

Dopen

Wilt u uw kind laten dopen, of zelf gedoopt worden dan is dat mogelijk bij onze parochie. De doopvieringen worden geleid door diaken Hans van Meeteren. Ze zijn aansluitend op de zondagsvieringen, meestal om 12.30 uur. De voorbereiding van de doopviering bestaat uit twee afspraken (meestal ’s avonds) met de ouders van de dopelingen, of de dopelingen zelf. Voor opgave of verdere inlichtingen kunt u contact opnemen met het parochiesecretariaat.

Eerste Communie

De eerste communie vindt één keer per jaar plaats en is voor kinderen die minimaal in groep 4 van de basisschool zitten. De voorbereiding voor de kinderen bestaat uit ongeveer 8 bijeenkomsten. De voorbereiding is samen met de parohies van Kortenhoef, Ankeveen en Nederhorst den Berg. Voor de start van de voorbereiding worden de ouders/verzorgers van de kinderen uitgenodigd voor een informatieavond. Wanneer uw kind ingeschreven staat bij onze parochie krijgt u automatisch een uitnodiging. U kunt bij het parochiesecretariaat terecht om meer informatie op te vragen, of om uw kind op te geven voor deelname.

Vormsel

Binnen onze regio vindt het vormsel één keer per jaar plaats. Het is voor jongeren vanaf 12 jaar die op het voortgezet onderwijs zitten. De voorbereiding bestaat uit ongeveer 8 bijeenkomsten met de groep. Hierin zal er gesproken worden over de betekenis van de sacramenten en toegewerkt worden naar het sacrament van het vormsel. Aan het eind van de voorbereiding kan ieder voor zichzelf beslissen of hij/zij het sacrament van het vormsel wil ontvangen. Voor de start van de voorbereiding is er een informatieavond voor ouders en jongeren waarin de begeleiders vanuit de parochies de voorbereiding zullen toelichten. Ingeschrevenen bij de parochies ontvangen automatisch een uitnodiging voor de informatieavond en voorbereiding. U kunt bij het parochiesecretariaat terecht om meer informatie op te vragen, of om deelname op te geven.

Huwelijk

U kunt bij onze parochie ook terecht voor een kerkelijk huwelijk. Samen met de voorganger wordt uw huwelijk in ongeveer drie avonden voorbereid. De huwelijksviering kan in overleg gepland worden. e. Aan de voorbereiding en verzorging van de huwelijksviering zijn kosten verbonden. Deze kunt u vinden in de tarieventabel kerkelijke bedieningen. Tarieventabel kerkelijke vieringen. U kunt contact opnemen met het parochiesecretariaat voor meer informatie of om een eerste afspraak te maken.

Ziekenzalving

De ziekenzalving is voor iedereen beschikbaar. Er hoeft niet gewacht te worden tot de stervensfase van een persoon om de ziekenzalving te ontvangen. Als u contact opneemt met het parochiesecretariaat nemen zij contact op met de dienstdoende pastor voor de ziekenzalving.

Uitvaart

Een kerkelijke uitvaart is mogelijk. Maar om een uitvaart te bespreken neemt u eerst contact op met de uitvaartondernemer. Bij de uitvaartondernemer geeft u aan dat u een kerkdienst wil. De uitvaartondernemer neemt vervolgens contact op met de parochie om het verder voor u te regelen. De kosten voor een kerkelijke uitvaart kunt u vinden in de tarieventabel kerkelijke bedieningen. Tarieventabel kerkelijke vieringen In een uitvaartdienst is het mogelijk om gebruik te maken van het Rouw & Trouwkoor.

Pastoraal gesprek

Heeft u behoefte aan een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek met de pastor, dan kunt  u dit aavragen via het parochiesecretariaat. Zij zullen in overleg met u een afspraak maken met een beschikbare pastor.