overweging 1 augustus Weesp

De tekenen verstaan, dat staat voor op ons boekje, wat wordt hiermee bedoeld.

Ter inleiding:

Dit jaar zijn de evangelie lezingen voornamelijk genomen uit het boek van Marcus.

Dit is het Bijbelboek dat als oudste bekend staat, de teksten werden als eerste opgeschreven

Na het lijden, sterven en de opstanding van Jezus. De andere evangeliën zijn pas later opgeschreven.

De verhalen van Marcus worden nu 4 weken onderbroken door de zogenaamde Broodverhalen die in het Johannes evangelie staan. Het zijn eigenlijk   5 brood verhalen uit het Johannes evangelie, de vierde zondag is 15 augustus en dan vieren we Maria Hemelvaart.

Vandaag lazen we het 2e verhaal.

Door de geschiedenis van de mensheid loopt de rode draad van honger en dorst.
Oorlogen, volksverhuizingen komen vaak voor uit honger en dat is nog steeds actueel.

De mensen zochten Jezus en zijn leerlingen. Dat lezen we hiervoor in vers 23 daar  staat:

De volgende dag, dus na de wonderbare brood vermenigvuldiging, kwamen er bootjes uit Tiberias dichtbij de plaats waar zij  met elkaar het brood gegeten hadden na het dankgebed van de Heer.

Ze zoeken Jezus maar weten niet waar Hij is, ze vermoeden dat hij naar Kafarnaum gegaan is, richting huis.

Hoe komt het dat de mensen op zoek zijn naar Jezus.
Vorige week hoorden wij dat de leerlingen de mensen in opdracht van Jezus te eten hadden gegeven. Niet zomaar een paar mensen, nee een grote menigte!

De leerlingen hadden de 5 broden en de 2 vissen opgehaald die een jongen bij zich had. Dat leek lang niet genoeg maar Jezus nam ze dankbaar aan , dankte zijn Vader in de hemel en deelde uit.

De mensen waren zo enthousiast over Jezus teken van de broden en de vissen dat ze Hem tot koning wilden maken. Want In de tijd van Jezus werd en de Israëlieten overheerst door de Romeinen en hoopten zij,  met  Jezus als leider  van hen verlost te worden

Dat was niet Jezus bedoeling en daarom trok hij weg van die plaats, naar het gebergte.

Toch weten de mensen Jezus te vinden maar dan zegt Jezus tegen hen: Niet omdat gij tekenen gezien hebt zoekt gij mij maar omdat ge van de broden gegeten hebt tot uw honger gestild was.
Dat klinkt als een verwijt.

Het gaat namelijk niet om het brood maar om de diepere betekenis ervan.

De mensen dachten terug aan de verhalen van Mozes met het volk onderweg in de woestijn.
Tijdens die trektocht zien we dat God steeds voor zijn volk zorgt, juist in moeilijke omstandigheden, denk aan manna en de kwartels. Een natuurverschijnsel, als een wonder ervaren.

En nu zegt Jezus tegen hen: Werkt voor het voedsel dat eeuwig blijft en dat de Mensenzoon je zal geven.

Men begrijpt dit niet en vraagt: wat moeten we daarvoor doen? Jezus zegt dan : Het echte brood uit de hemel wordt door de Vader gegeven; Heer geef ons dat brood!

Ik ben het brood des levens. Jezus presenteert zich als het echte geestelijke brood dat God , zijn Vader aan de wereld gegeven heeft.
Hoe weten wij dat is de vraag die daar opvolgt. Jezus vraagt vertrouwen van e mensen  om met Hem op weg te gaan.

Hij is immers op de aarde gekomen voor de mensen, dat teken mogen zij en wij vertrouwen.

Ook wij zijn uitgenodigd door de Heer. Hij is onze gastheer en heeft een boodschap voor ons.

Wij mogen alles meebrengen naar hier: succes, tegenslag, vreugde en verdriet, hoop en angst.

Wij mogen alles in Gods hand leggen .

Hij kan alles samenbrengen wat ons niet lukt.
God biedt ons zijn oneindige liefde aan.

Hij is daar voor ons allen, in Brood biedt Hij zich aan : gegeven voor u en voor alle mensen.

Zo geeft Hij ons zijn liefde , zijn Geest, zijn troost en kracht.

Zo mogen wij samen de maaltijd vieren.
In de gebaren van brood en wijn geeft Jezus zich als gebroken brood en als een beker uitgegoten wijn. Daar zit een opdracht in voor ons, namelijk dat wij moeten werken aan een wereld waar geen onschuldige slachtoffers meer vallen.

Onze geopende hand bij de communie is een teken dat wij ons ter beschikking stellen voor de Heer om zijn heilswerk te voltooien.

Niemand heeft groter liefde dan hij die zijn leven geeft voor zijn vrienden.
Brood voor de wereld mogen wij zijn door hartelijkheid, vriendschap trouw en vrede aan elkaar te blijven doorgeven en door in Jezus te blijven geloven, het Brood ten leven

Amen

 

Liturgiegroep Weesp