Christus Koning – B 21 november 2021. Weesp

Daniël 7:13-14 en Apokalyps 1:5-8 en Johannes 18:33b-37

De cirkel is rond. We zijn het liturgisch jaar begonnen met de geboorte van een nieuwe Koning en vandaag gaat het over Christus Koning.

Pilatus en Jezus staan vandaag lijnrecht tegenover elkaar. Pilatus is de machtige heerser, gezeten op de Romeinse troon, omgeven door duizenden stoere militairen. Hij beschikt over leven en dood. Tegenover hem staat Jezus. Hij is de geslagene, genadeloos onderuitgehaald. Hij heeft een spotmantel om zijn schouders. Zijn handen zijn geboeid, teken van machteloosheid. Daar staat Hij alleen tegenover die machtige landvoogd. Een regelrechte confrontatie tussen écht gezag en ordinaire macht. Wie is er eigenlijk bang voor wie? Wie staat er eigenlijk terecht in het proces contra Jezus van Nazareth? Pilatus wast zijn handen in onschuld. Hij vraagt de spotkoning: ‘Ben jij koning?’ Jezus geeft een ontwijkend antwoord: ‘Mijn Koninkrijk is niet van hier.’ Dat ziet Pilatus ook wel. Hij begrijpt best dat Jezus geen gevaar oplevert voor de staatsveiligheid. Waarom, is het volk dan zo op Hem gebeten? Pilatus probeert een zwaktebod. Het volk wil brood en spelen. Pilatus denkt: ‘Het is beter dat één man sterft voor het volk dan dat een heel volk ten gronde gaat’. En hij levert Jezus over aan de beulen…

Twee mensen, twee werelden staan machteloos tegenover elkaar. Het is het verhaal van alle tijden. Grote wereldmachten staan tegenover elkaar. Ze zitten op de troon van kapitaal en geavanceerde technieken, omgeven door pantsers, wapens en Star wars. Beide beschikken ze over ongebreidelde macht. Tegenover hen staat de kleine mens, zonder wapens, zonder geld, zonder macht, omhangen met spotmantels.

De troon van de machtige Pilatus is intussen onderuitgehaald, maar Koning Jezus staat na 2000 jaar nog stevig overeind. Zijn intocht in Jeruzalem doet Hij niet hoog te paard, maar op de rug van een ezel. Zittend op een ezel verkondigt Hij: ‘Mijn Koningschap is niet van hier, is niet gebaseerd op macht en geweld, maar op onderlinge liefde en dienstbaarheid’. Dat zijn de fundamenten. Terwijl wij het ene compromis sluiten na het andere, kijkt Jezus Pilatus recht in de ogen. Aan zijn handen geboeid blijft hij een vrij mens. De werkelijke gevangene zit tegenover Hem op de troon. Zo blijft Jezus zichzelf ten einde toe.

Je mond opendoen als het gaat om de situatie van rechtelozen en rechteloosheid. Het is de weg van Jezus. Maar iedereen die Zijn weg wil bewandelen zal merken dat die weg voert langs de Pilatussen van deze wereld. Jezus was het niet te doen om populariteit, hield geen rekening met kijk- en luistercijfers. Hij wilde er zijn voor ons zoals God er is voor Hem. De weg van Christus Koning blijkt een smalle weg. Je koningsmantel zal tot spotmantel worden. Het is de enige weg die voert naar Gods hemel op aarde. Zolang we het maar aandurven om niet onze eigen haan koning te laten kraaien, maar ons leven durven toevertrouwen aan Christus Koning!

Het gaat vandaag niet over een almachtige God die wonderen doet, maar een God die niet buiten mensen om, verlichting brengt en liefde is; die ons optrekt en gaande houdt. En van mij mag het klinken in zijn eigenlijke betekenis: ‘Aan U, o koning der eeuwen, aan U zij de zegenpraal, onsterfelijk schittert, ook in het nieuwe jaar 2022: ‘onsterfelijk schittert Uw glorie, Christus Koning…

Pater Jan Haen C.Ss.R. en Pater Ambro Bakker S.M.A.